Mördegskakor med choklad och kola.
 
Botten:
 
125 g Smör
3 dl Mjöl
3/4 dl Socker
 
Fyllning:
 
175 g Smör
1 1/4 dl Socker
3 msk Ljus sirap
400 g Kondenserad mjölk på burk
 
Topping:
 
200 g Choklad
 
  • Värm ugnen till 175 °C.
  • Smöra en ugnsform.
  • Vispa smör, mjöl och socker tills den håller ihop.
  • Bred ut degen jämnt i formen.
  • Grädda i 20-25 minuter eller tills den är gyllenbrun.
  • Under tiden kakan är i ugnen kan du börja med att ha alla ingredienser till fyllningen i en gryta.
  • Värm det tills sockret löst sig (rör hela tiden)
  • Låt det koka upp och sedan ska det sjuda i ca 6-8 minuter. Det ska tjockna rejält.
  • Häll fyllningen över kakan och låt det svalna i kylen.
 
  • Toppingen gör du genom att smälta choklad över vattenbad. 
  • Och häll det över kakan och låt det stå kallt tills den går att skära i.
  • Skär upp till rutor och låt dom vara i frysen tills servering. 
 
 
 
Under tiden kakan svalnade pratade jag med Aaron på skype och sedan fick jag ett samtal från Josefine som var påväg hem från Karlstad.. Med min ansiktsmask på lite för länge gjorde det så ont att ta bort!
Jag fick ta tag i ena änden och bara rycka för att klara ta av det med tårfyllda ögon.
 
 
 
Nu blir det soffläge resten av kvällen tillsammans med Kim, Tobbe och Markus. 
Vi har hunnit med att käka hamburgare tillsammans och nu är tvn bokad hela kvällen. 
 
(Förlåt för mörka bilder, men blixten var tvungen att vara på.. Det är kolsvart ute och bilderna blir inte alls bra.)
 
/ Kram A♥
 
Mamma

känns det som att ansiktsmasken hjälper?

Svar: Jag vet faktiskt inte. Känns inte så. :( men har två gånget kvar 👍
Angelica Andersson

Mirjam Wallmark

Åh vad gott det där såg ut! :)

Svar: Testa. Den är en favorit, fast en socker chock.♥
Angelica Andersson

ami

Den där ansiktsmasken måste man typ skrapa bort, det går inte bara rycka bort hela skiten :S

Svar: Det som inte går att dra bort tvättar jag bort med varmt vatten.. (eller jag duschar alltid efteråt) Kram
Angelica Andersson

Emma Grann Fotografi

Åh vad gott!!

Svar:
Angelica Andersson

Heja Jamal

Ser sååå gott ut!

Svar: Kanske dags att baka? Dom är en av mina favoriter♥
Angelica Andersson

Vilma Lindberg

Va god kakan såg ut :D

Svar: Testa♥
Angelica Andersson

Oliviaaaanilssons blogg med 4 A

Vad fin blogg du har!
Kika gärna in på min blogg om du har lust :D

Svar: Tack♥ Kommer självklar kika in på din.
Angelica Andersson

Elin

Ser gott ut!

Svar:
Angelica Andersson

Viccy Andersson

Gott det ser ut! Trodde du kletade kakan i ansiktet först innan jag löste... ;)

Svar: Hahah! Ja det kanske jag borde testa… ;) Kram
Angelica Andersson

Robex Lundgren

snyggt

Svar:
Angelica Andersson

Alina

Ser gott ut :)

Svar:
Angelica Andersson

Lina

Vad gott det där såg ut :)

Svar: Dom är riktigt goda!♥
Angelica Andersson

Nora

Det där såg jättegott ut!

Svar:
Angelica Andersson

Johana Duggin

åååååh mums!!

Svar:
Angelica Andersson

Peasyeasy

Smarriga kakor!

Svar: Verkligen♥
Angelica Andersson

Amanda

Måste testa kakorna, åååh!

Svar: Gör det och berätta gärna vad du tycker.♥
Angelica Andersson

Marie Bergman - Om livet på Cypern

Mums =)

Svar:
Angelica Andersson

Paulina Suonvieri

Sådant här är jag mycket svag för- fruktansvärt gott ser det ut att vara!

Skulle vilja ha. Skickar du några till mig i Göteborg ? ;)


//hundredkitchenstories.blogg.se

Svar: Haha, testa att göra dom, du kommer inte bli missnöjd.♥
Angelica Andersson

Ljuvliga Drömmar

Lånar receptet av dig! :) Ser så smarrigt ut!

Trevlig kväll!

Svar: Ja testa det, det kommer bli e favorit.. hehe♥
Angelica Andersson

Amanda Jona [SPONTAN]

Men mums!

Svar:
Angelica Andersson

angelicasvarld.blogg.se

Det såg ju super smarrigt ut!

Svar: Dom är verkligen en stor tumme upp.♥
Angelica Andersson

Petra

Så gott det såg ut! :D

Svar: Tack dom är super♥
Angelica Andersson

Elina

Ser otroligt gott ut! Mums :)

Svar: Testa dom♥
Angelica Andersson

Chocochock "50 nyanser av choklad"

Å det där är ju Miljonärskaka.
Så god och beroendeframkallande!
Jag brukar baka den ibland och vi brukar vräka i oss nästa allt direkt från plåten :)

Svar: Jag känner det jag med, därför la jag dom i frysen på studs.. Hehe♥
Angelica Andersson

Sofia

Men åh så gott! Får ta och testa någon dag! :D

Svar: Gör det, om du gillar en socker chock är det de bästa!♥
Angelica Andersson

Izza

Nemen gud vad smarrigt!!

Kram :)

Svar: ♥ Kram
Angelica Andersson

Isabelle

Mums vad smarrigt! :-D

Svar: Testa dom ♥
Angelica Andersson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress